Nauczyliśmy
się już wyrażać swoje myśli i uczucia poprzez białe literki na konsoli. Wiemy,
jak powinien wyglądać program i co do czego służy, pozwolę sobie przypomnieć to
w krótkiej tabelce:
Element
programu
|
Cel
|
#include
#include
|
Pozwala na
używanie podstawowych funkcji z dwóch standardowych bibliotek cpp: iostream
oraz cstdio
|
using namespace
std;
|
Pozwala nam na
opuszczanie wskazywania przestrzeni nazw przy wywoływaniu funkcji
|
int main()
{
…
getchar();
return 0;
}
|
Jest to ciało
programu. Co znajdzie się między klamrami – to wykonuje program
|
//
|
Komentarz jednolinijkowy
|
/*
*/
|
Komentarz wielolinijkowy
|
cout<<”tekst”;
|
Służy do
wypisania informacji na ekran.
|
Dobra
umiemy, by komputer coś za nas wyrażał – warto, więc zacząć pracę nad tym, by
mógł wczytywać nasze sygnały na bierząco.
Do tego
służą właśnie zmienne. Zmienne są to dane, które interpretuje program. Brzmi to
zapewne tępo, ale postaram się to wyjaśnić poniżej. Spójrz najpierw na tabelkę:
Typ zmiennej
|
Co przedstawia
|
Sposób
tworzenia zmiennej danego typu o danej wartości w programie
|
int
|
Zmienna typu
int (czyt. Intidżer :D) przedstawia liczbę całkowitą.
|
int nazwa=5;
|
Wyświetli się 5*/
float
Zmienna typu
float przedstawia liczby zmiennoprzecinkowe np. 2,32 lub 9,10101
float nazwa=3.14;
/* zmienna
nazwa ma wartość 3.14 */
char
Zmienna typu
char (czyt. Czar ^^) przedstawia pojedynczy znak np. ‘a’ lub ‘2’ lub ‘.’
char nazwa=’A’;
/* zmienna
nazwa ma wartość A, zauważ, że w przypadku charów używam apostrofów, jest to
bardzo ważne */
string
Zmienna typu
string przedstawia łańcuch znaków, czyli np. „Kot” lub nawet „Ala nie ma
kota”
string nazwa=”Faradaj”;
/* zauważ, że
używam cudzysłowów, trzeba to robić przy każdym takim podawaniu wartości, aby
móc użyć zmiennych typu string należy wcześniej dodać bibliotekę cstring */
Bool
Zmienna typu
bool(ból) przyjmuje tylko dwie wartości prawda lub fałsz
bool
nazwa=false;
bool
nazwa2=true;
Spróbujmy
to zobaczyć na programie – to najlepszy sposób, aby to zrozumieć.
Napiszmy
sobie program, który będzie zawierał zmienne prawie każdego typu:
Tym razem
nie wkleję wersji dla leniwych
Program
wyświetla zamiast nazw zmiennych ich wartości.
Co trzeba
z tego wiedzieć:
- Aby
utworzyć zmienną podajemy najpierw jej typ, a później nazwę
- aby
wywołać wartość zmiennej na ekran używamy cout<
-
wartości zmiennych możemy ustalić na początku trzymając się zasady, że wartość
charów wpisujemy w apostrofach, a wartości łańcuchów (stringów) w cudzysłowach
- Nie trzeba
od razu deklarować wartości zmiennych można poprosić o ich wpisanie!
Skupmy
się na ostatnim myślniku. Mówiliśmy dużo o ścieżce wyjścia (cout) , a teraz
czas najwyższy powiedzieć coś sobie o ścieżce wejścia (cin).
Działa
ona w sposób analogiczny do ścieżki wyjścia z drobną różnicą. Używamy jej tak:
cin>>nazwa_zmiennej;
Zobaczmy
jak to działa, tworząc program, który najpierw poprosi o wpisanie imienia, a
następnie wyświetli komunikat witaj podane imie.
Dobra,
zacznijmy więc go pisać.
Na pewno
będzie wyglądać jak każdy program. Musimy zadeklarować następnie zmienną typu
string (imię to łańcuch znaków).
string imie; /*nie przypisuje żadnej wartości początkowej, jeśli jednak przypisałbym, a następnie użył ścieżki wejścia – to pozostałaby tylko wartość podana w ścieżce*/
Aby zadeklarować zmienną typu string musimy pamiętać , aby wśród dyrektyw pojawiło się:
#include
string imie; /*nie przypisuje żadnej wartości początkowej, jeśli jednak przypisałbym, a następnie użył ścieżki wejścia – to pozostałaby tylko wartość podana w ścieżce*/
Aby zadeklarować zmienną typu string musimy pamiętać , aby wśród dyrektyw pojawiło się:
#include
Musimy
poprosic o podanie imienia za pomocą komunikatu z ścieżki wyjścia:
cout<<”podaj
imie”;
A następnie pobrać imie z klawiatury:
cin>>imie;
A następnie pobrać imie z klawiatury:
cin>>imie;
Po czym
wyświetlić komunikat witaj z wprowadzonym imieniem:
cout<<”Witaj
”<
Tu nie za
wiele można się rozgadywać, ale pokażę jeszcze możliwości naszych zmiennych
liczbowych:
Możemy
wykonywać na nich wszystkie działania charakterystyczne dla zbioru liczb
rzeczywistych, np. mnożyć, dzielić, dodawać czy odejmować, liczyć resztę z
dzielenia, podnosić do potęgi. Np.:
int i=2;
int a; //tworze zmienną a
a=i+1, /*przypisuje jej wartość i +1 czyli 2 +1 , czyli 3, widzimy przy okazji, że wartość można przypisać nie tylko przez jej wpisanie lub podanie przy tworzeniu zmiennej*/
a=i+1, /*przypisuje jej wartość i +1 czyli 2 +1 , czyli 3, widzimy przy okazji, że wartość można przypisać nie tylko przez jej wpisanie lub podanie przy tworzeniu zmiennej*/
int b=a*i; // tworzę zmienną b o wartości a*i = 3*2=6
int
c=i-1; // tworze zmienną c o
wartości i-1 =2-1=1
int
d=i%3; // tworze zmienną d o wartości
reszty z dzielenia i przez 3, czyli 2
int
e=i/2; // tworze mienną e o wartości i
podzielone przez 2 czyli 1
Aby
podnosić liczby do potęgi należy dodać bibliotekę math.h, wtedy możemy
skorzystać z funkcji pow(podstawa,wykładnik), np.:
int
f=pow(i,3); //tworze zmienną f o
wartości i podniesione do 3 potęgi czyli 2^3=8
Takie
podstawy powinny Wam starczyć, aby móc przejść do dalszej nauki.
Zadanie:
1.Napisz
program, który pobierze od Ciebie dwie liczby całkowite, a następnie podniesie
pierwszą z nich do potęgi o wartości drugiej z nich i wyświetli wynik.
2. Napisz
program, który pobierze od Ciebie imię, nr telefonu i wyświetli komunikat: „Witam,
czy dodzwonilem sie pod numer (miejsce
na nr Tel) to ja (miejsce na imie)
chcialem nauczyc się programowac”
3. Napisz
program który, będzie rozwiązywał równanie liniowe o wzorze ogólnym (ax+b=c,
gdzie a,b,c to dowolne liczby, o które komputer ma cie poprosić przy założeniu,
że a jest różne od zera) .
4. Napisz
program, który będzie rozwiązywał układ równań z dwiema niewiadomymi przy
założeniu, że układ jest oznaczony.
5. Napisz
program, który policzy deltę dla danych współczynników równania kwadratowego z
jedną niewiadomą.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz